23 Ekim 2016 Pazar

TOHUM KÜPLERİ


Tarımla ilgili faaliyetler genelde uzun sürüyor. Uzun sürmesine sürüyor fakat süreçlerin başlaması mevsimlere bağlı olduğundan yeri geliyor bir hafta erken yapmak, on beş gün geç kalmak sonucu etkiliyor. Misâl, nohut dikesim var, ama baharı beklemeliyim, buğday ekesim var, acele etmeliyim. Velhâsıl vaktini geçirdiğim iş için bir yıl beklemek gerekebiliyor. Bencileyin her çiçekten bal almak hevesinde olanların iyi bir zaman planlaması yapması gerek. Mevsim atlamamak lazım.
Ben de toprak sahibi olduğumu idrak eder etmez, sezon kaybetmeden bir şeyler denemeye başlamalıyım diye telaşa düştüm.
İlk aklıma gelen buğday oldu. İki sene evvel siyez buğdayı denemiştim. Toprağı sürmeden, bellemeden kabuklu halde direk toprak yüzeye serptim. Üzerine de biçilmiş çim serpmiştim. İlk buğday tarlam 10m2 civarındaydı. Kıyas yapacak tecrübem olmamakla beraber, iyi ürün aldığım kanaatindeyim.
Bu sefer kendi tarlama yaklaşık 1,5 dönümlük bir kısıma Hatay’dan edindiğim karakılçık denilen buğday türünden ekmeye karar verdim. Yine yüzeye ekim yapacaktım fakat örtü olması için attığım kesilmiş çimleri Bozcaarmut’ta bulamazdım. Bende tohum topları hazırlayarak ekim yaparım diye niyetlendim.
Nereden okuduğumu hatırlamıyorum ama tohum toplarının yapıldığı kil, su içinde en az on dakika dağılmadan durabilmeli diye okumuştum. Hemen etraftan kil olduğunu sandığım topraklardan temin edip, tohum topları hazırladım ve topları su içinde beklettim. Sınavı geçen şanslı toprak Bozcaarmut’a gidecekti.
Toprağı seçtikten sonra, iş yerinin bahçesinde ufak bir kap içinde buğdayları toprakla buluşturdum. Birkaç top yaptım. Kalanında ev ahalisinin de emeği geçsin diye eve götürdüm.


Aslında eşim ve kızım da baya çalıştılar. Fakat beni şaşırtan kayınvalidemdi. Yaptığımız işi garipser ve pek ilgi göstermez diye düşünürken, çamur dolu leğeni görür görmez başına oturdu ve son topu yuvarlamadan kalkmadı. Sanırım bir köylü kadını olarak toprağa olan özleminin bir tezahürüydü bu. Biraz alay da etti ama olsun.

              Kızım ise tohum topu yapımında farklı metotlar denedi, hatta tohum topuna farklı görevler bile yükledi.




    Sonrasında kurumaya bıraktık topları. Kurumak ve Bozcaarmut’ta tarlayla buluşmayı beklemek onlar için kolay bizim için zordu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder